Trg golobarskih žrtev 8
5230 Bovec
V pisarni župana Občine Bovec Valterja Mlekuža so se v sredo sestali predstavniki Občine Bovec, zavoda Turizem Dolina Soče, TNP ter krajevnih skupnosti, ki jih vključujejo sezonske avtobusne linije in predstavniki avtobusnih prevoznikov. Namen sestanka je bil pregled poročil o izvajanju sezonskih linij »Bovec – Vršič – Kranjska Gora« ter »Ljubljana – Trbiž – Predel – Bovec« v sezoni 2018 ter načrti za sezono 2019
Prisotni so bili Valter Mlekuž, župan Občine Bovec, Cecilija Avsenik, Občina Bovec, Janko Humar, direktor zavoda Turizem Dolina Soče, Darjo Berra, Turizem Dolina Soče, Peter Mlekuž, Razvojna zadruga Mangrt, TD Log pod Mangartom, Sergij Bolčina, predsednik KS Trenta, Boštjan Komac KS Soča-Trenta, Andrejka Kravanja, TNP, Drago Korošec, Arriva, Dimitrij Luznik, Nomago.
Dimitrij Luznik (Nomago) je predstavi statistiko prevozov njihovega podjetja ter podjetja Alpetour na sezonski liniji Bovec – Vršič – Kranjska Gora v sezoni 2018. Podatki so zelo spodbudni, saj je porast prepeljanih potnikov v času med koncem junija in začetkom septembra skoraj 30 % glede na leto poprej. Skupaj so tako prepeljali kar 13775 potnikov. Še pomembnejši je podatek, da je podjetje Nomago v podaljšanem dnevnem obratovanju junija in do konca septembra prepeljalo še dodatnih skoraj 2700 potnikov in se je tako upravičenost podaljšanja obratovanja izkazala za pravilno.
Drago Korošec (Arriva) je predstavil poslovanje popolnoma nove sezonske linije Ljubljana-Rateče-Trbiž-Predel-Bovec in v obratni smeri. Rezultati sicer niso tako impozantni kot na linijah preko Vršiča, a je 368 prepeljanih potnikov za prvo leto obstoja linije zelo spodbuden rezultat. Vsekakor se zavedajo, da manjka še vsaj en niz jutranjih linij iz Bovca v nasprotno smer, saj statistika kaže, da je bila večina potnikov prav proti Bovcu oziroma s Trbiža proti Gorenjski.
Tako Luznik, kot Korošec sta potožila nad neurejenostjo avtobusnih postajališč ter parkirnega nereda na Vršiču.
Darjo Berra (Turizem Dolina Soče) je na kratko predstavi razvoj in veliko povečanje pohodništva na območju, kjer potekajo omenjene avtobusne linije, ter s tem osmislil obstoj in razvoj obstoječih avtobusnih linij. Skupaj s kolegi iz TNP, KS Soča-Trenta, TD Log pod Mangartom povzame, da imajo avtobusi v jutranjih odhodih za smer Vršič ustrezen vozni red, da je bila odločitev za podaljšanje obratovanja na celoten junij in september več kot upravičena, da so tudi povezave na te avtobusne linije (v ali iz smeri spodnjega dela doline Soče) kar ustrezne in da je nova linija preko Predela požela ogromno odobravanja. Vsi so izpostavili probleme zaradi gradbišča sredi glavne sezone na AP Bovec v letošnji sezoni, zaradi katerih se ocenjuje, da so vsi trije prevozniki beležili okoli 15% izpada potnikov in seveda prihodkov, po drugi strani pa so bili avtobusi glede na število potnikov večkrat premajhni. Potniki so se velikokrat pritoževali, da avtobusi nimajo nosilcev za kolesa, pa tudi na to, da se v avtobusih ne dovoli vožnja hišnih ljubljencev. Zagotovo pa bi jutranja linija Bovec-Predel-Kranjska Gora-Ljubljana podvojila promet. Cecilija Avsenik (Občina Bovec) je poda informacijo, da se bo s porušitvijo bivšega mejnega prehoda Predelposkušalpridobiti prostor zaprepotrebno avtobusno postajališče.
Vsi pozitivni kazalniki seveda kažejo na to, da je treba obstoječe linije ne le obdržati, temveč jih tudi nadgraditi. Tako željo so izpostavili predstavniki turističnega gospodarstva in ostali deležniki na Bovškem (take želje prihajajo tudi iz Kranjske Gore ) in predlagali uvedbo krožne avtobusne linije Bovec – Vršič – KG – Trbiž – Predel – Bovec in obratno. Da nekih večjih tehničnih ovir za tako linijo ni sta potrdila tudi Dimitrij Luznik in Drago Korošec. Obstajajo samo neke administrativne ovire, kot je kabotaža na italijanskem ozemlju, kar bi v praksi pomenilo omejitev vkrcavanja potnikov na določenih avtobusnih postajah, pa seveda financiranje, saj odgovorno ministrstvo mednarodnih linij žal ne sofinancira. Poudarila sta tudi možne težave pri pridobivanju soglasij za postajališča na italijanski strani, s čimer pa se župan Mlekuž ni mogel strinjati, sa je s pomočjo Občine Bovec v minuli sezoni avtobusni prevoznik Arriva v rekordno kratkem času dobil vsa potrebna soglasja.
Glede na vse so udeleženci tokratnega sestanka sprejeli sklep, po katerem se da družbi Arriva in Nomago zavežeta do konca novembra pripraviti finančno ovrednoten predlog za uvedbo jutranjih dodatnih linij na relaciji Bovec-Predel-Trbiž-Kranjska Gora ter nato preko Vršiča nazaj v Bovec, oziroma dodatne jutranje linije na relaciji Bovec-Predel-Kranjska Gora-Ljubljana. Prav tako sta se oba prevoznika zavezala, da na ustreznem ministrstvu sprožita postopek za registracijo teh linij. Sestanka na ministrstvu se bo skupaj s predstavniki obeh podjetij udeležil tudi bovški župan Valter Mlekuž, zaželeno pa je, da tudi kranjskogorski župan Janez Hrovat. Omenjeni avtobusni liniji bi vključno z že obstoječo Arrivino v letu 2019 obratovale samo v glavni poletni sezoni, torej julija in avgusta.
S strani NOMAGO je bil izražen tudi velik interes, da bi njihovo podjetje časovno podaljšalo obratovanje linije Bovec – Vršič – Kranjska Gora na obdobje od 27.4. do 15.10.2019, in to vsakodnevno. Sklenili so, da bo družba Nomago poskušala na državni ravni doseči registracijo oziroma sofinanciranje za opravljanje vsakodnevnega avtobusnega prevoza na zgoraj omenjeni liniji in v prej omenjenem obdobju. S tem bi lahko razbremenili Občini Bovec in Kranjska Gora, ki zdaj sofinancirata to linijo. Sredstva, ki sta jih zdaj namenjali za sofinanciranje izvajanja prevozov v juniju in septembru, bi obe Občini lahko namenili za sofinanciranje krožne linije iz Bovca preko Predela v Kranjsko Goro, kjer podjetji Arriva in Nomago ne moreta računati na sofinanciranje ministrstva.
Nenazadnje bi uvedba novih linij precej razbremenila vedno bolj neobvladljiv avtomobilski promet na vršiški in predelski cesti, kar je tudi v skladu z usmeritvijo države in Slovenske turistične organizacije. Za zdaj torej uvedbe celoletne avtobusne linije Bovec – Trbiž – KG – Ljubljana ne moremo pričakovati, saj za prevoznika ekonomsko ni upravičena, ker mednarodnih linij država ne sofinancira.
Mogoče pa bi lahko v korist trajnostne mobilnosti tudi na ministrstvu razmislili o možnosti, da bi za to mednarodno linijo vendarle naredili izjemo?
Po zapisniku Darja Berre pripravil: MILAN ŠTULC
Foto: ARHIV OBČINE BOVEC